مقالات, مقالات اسکیت

تاریخچه کفش اسکیت

تاريخچه كفش اسكيت

در این بخش به تاریخچه کفش اسکیت درجهان می پردازیم. کفش اسکیت در سال ١٧۶٣ توسط یک فرد بلژیکی به نام ژوزف مرلین به ثبت رسید. وی که با سوار شدن بر کفش های جدید خود به یک مهمانی در لندن رفته بود.  ناگهان با آیینه ای بزرگ و قیمتی برخورد و آن را خورد نمود. به غیر از مرلین مخترعین دیگری هم کفش های اسکیت با مدل های مختلف ساختند که اکثر این کفش ها دارای چرخ های خطی بودند و کفش های تیغ دار پاتیناژ را تداعی میکرد. در سال ۵٧ موسیو پتیبلد فرانسوی نوع دیگری از کفش های اسکیت را به ثبت رساند.

 

تاریخچه کفش اسکیت

حرکات پاتیناژ

وی ادعا میکرد که کلیه حرکات پاتیناژ را با کفش اسکیت نیز می توان انجام داد اما در اصل ثابت شد ک بسیاری از حرکات بر روی کفش پتیبلد یا غیر ممکن و یا بسیار دشوار است.

با افزایش علاقه مندان به اسکیت در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ورزش های که به اسکی مرتبط بودند گسترش پیدا کرد. در سال ١٩٨۵ تولید کنندگان شروع به ساخت نوع دیگر از کفش های اسکیت به نام این لاین برای علاقه مندان به حفظ سلامتی کردند.

لاین اسکیت

این ورزش در اواسط دهه نود به یکی از پر طرفدارترین ورزش ها در آمریکا تبدیل شد ورزش این لاین اسکیت از حدود سال ١٩٨۵آغاز شد که تا امروز از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.  سازمان بین المللی ناظر بر این ورزش براورد نمود این ورزش از سال ١٩٩١تا کنون حدود ۵١٢درصد رشد داشته و یکی از ورزش های بیست گانه مطرح دنیا به حساب می آید.

اسکیت روی یخ

لوئیس لگرانج در سال ١٨۴٩ یک جفت کفش اسکیت این لاین ساخت تا در اپرای فرانسوی نمایش اسکیت را روی یخ شبیه سازی کند. این اولین باری بود که این لاین بطور موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفت. اما چون این وسیله توانایی دورزدن و ترمز گرفتن را نداشت به عنوان یک اختراع به حساب نیامد.

 

المپیک

تا کنون رشته های زیادی از دل ورزش اسکیت بیرون آمده اند که در سطح جهان شاهد برگزاری رقابت های آن ها هستیم این ورزش به بازی های آسیایی راه یافته و انتظار می رود به المپیک نیز راه یابد.

 

تاریخچه کفش اسکیت در ایران

اسکیت ورزشی از هنر و مهارت فردی محسوب میشود. این رشته با دارا بودن زیر شاخه های مختلف و تنوع حرکتی دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است. هر روز بر مخاطبین این رشته مفرح افزوده می شود .اسکیت با داشتن آمادگی جسمانی بالا و انعطاف پذیری شرایط مطلوبی دارد. این رشته در سطح مفرح ترین زیباترین و جذاب ترین و همگانی ترین ورزش محسوب میشود.

در بیست سال گذشته اسکیت به عنوان یک ورزش خارجی محسوب میشد. در بطن فدراسیون ورزش همگانی به عنوان انجمن به فعالیت خود ادامه داد. در شهریور ماه سال ١٣٨۴کارشناسان وقت سازمان ترتیب بدنی به این نتیجه رسیدند که اسکیت را در قالب یک فدراسیون اداره کرد که در زمان مهندس مهرعلیزاده (رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی )محقق شد. جمشید وزیری به عنوان اولین رئیس فدراسیون ایران انتخاب گردید.

بعد از وی حلیم شرعی بعنوان سرپرست به خانواده اسکیت پیوست  ومدتی این سمت را بر عهده داشت. بعد از وی دکتر فریبا محمدیان سرپرستی اسکیت را برعهده گرفت و در نهایت با برگزاری مجمع انتخابی در سال ١٣٩٢وی به عنوان اولین بانوی ایرانی سکان هدایت فدراسیون را در اختیار گرفت .

رشته های اسکیت در ایران

  • اسکیت سرعت :که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار میشود
  • اسکیت هاکی :که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار میشود
  • اسکیت هنری:که هم روی کفپوش های متنوع و هم روی یخ برگزار میشود
  • اسکیت بورد و اگرسیو
  • اسکیت فری استایل

در سالیان اخیر اسکیت ایران پیشرفت چشم گیری داشته و در حال حاضر در تمام استان های کشور پیشت های متعددی آماده خدمات رسانی به علاقمندان به این ورزش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *